Zdecydowałeś
się zostać medykiem oddziałowym? Będziesz miał teraz trudniej niż
pozostali ponieważ komu jak komu ale Tobie nie wolno zginąć. Do ciebie
należy odtwarzanie wartości bojowej pododdziału po starciu.

Koledzy
ufają że ocalisz ich kiedy oberwą w polu. Przygotuj się do tego dobrze,
udowodnij że mogą na Tobie polegać.

W pierwszej kolejności jesteś żołnierzem.

Nie oznacza to jednak że będziesz otrzymywał najbardziej ryzykowne zadania. Radiooperator, Medyk i operator KM są zwykle oszczędzani przez dowódcę. Masz jednak karabin i kiedy wszyscy idą do natarcia dotrzymujesz im kroku.
W twoim ekwipunku jak u każdego gracza muszą być dwie chusty sygnalizacyjne, indywidualny pakiet medyczny. Pamiętaj że jeśli zostaniesz ewakuowany twoja misja jako medyka się skończy.

Chcę być medykiem

Jeśli podjąłeś już decyzję, możesz poprosić resztę oddziału o wsparcie. Medyk jest jednostką usługową wobec pozostałych członków oddziału. W interesie całego oddziału leży zakup wyposażenia dla medyka. Dowódca pododdziału powinien Ci w tym pomóc. Apteczka oddziałowa (300-400 zł) i nosze miękkie (do 100) to obowiązkowy ekwipunek Medyka. Oczywiście pozostaje to „majątkiem” teamu i będziesz musiał przekazać je komuś jeśli sam nie będziesz jechał na MilSim. Oprócz apteczki oddziałowej i noszy powinieneś posiadać naszywkę medyka (do 10 zł).

Ilość medyków w pododdziale

RED System nie definiuje tego ilu powinno być medyków. Definiuje że każdy medyk powinien mieć apteczkę oddziałową i być oznaczony jako medyk. Nie może być tak że jest 10 medyków a jedna apteczka oddziałowa. Dowódca planując strukturę pododdziału powinien zdecydować się na jakiś model. Dodatkowy medyk to większe bezpieczeństwo na wypadek utraty jednego ale też balast w postaci dodatkowego wyposażenia. Jeśli dodać do tego misję wielogodzinną na którą zabiera się wyposażenie biwakowe dodatkowy mały plecak medyczny będzie sporą niewygodą. Sumując. Symulacja militarna jest właśnie po to by eksperymentować. Sprawdzić jaka ilość medyków jest optymalna dla pododdziału. Nie ma ograniczeń odnośnie ilości ale każdy musi być wyposażony i oznaczony jako medyk. Nie dopuszczamy „uśpionych” medyków którzy przejmują plecak po zabitym.

Wyszkolenie

To co powinieneś wiedzieć podejmując się funkcji medyka.
a) Zasady udzielania pierwszej pomocy
b) Zasady TCCC
c) Zasady RED Systemu
RED System nie wymaga od medyków legitymowania się dowodem ukończenia kursu pierwszej pomocy ale bezlitośnie weryfikuje umiejętności na Punkcie Ewakuacji Medycznej. Lekarz moderator który tam się znajduje musi być po kursie a jego zadanie to zweryfikować poprawność opatrzenia rannego. Jeśli opatrunek zostanie wykonany niedbale albo niezgodnie z zasadami twój ranny zmieni swój stan na martwy.

Warto inwestować w swoje wykształcenie, zarówno jeśli chodzi o zasady udzielania pierwszej pomocy jak i zasady czerwonej taktyki.

System ewakuacji

Medyk oddziałowy jest tylko jednym z elementów systemu ewakuacji. Stanowi tylko ogniwo w łańcuchu. Jeśli nie ma pozostałych ogniw system nie zadziała.

Planując zadanie dowódca operacji powinien wyznaczyć w rejonie działań Punkt Zbiórki Rannych (CCP) i drogę ewakuacji. Po walce jeśli uczestniczyła w niej znaczna ilość ludzi nie bedzie możliwe żebyś odszukał i dotarł do wszystkich. Łatwiej gdy po zabezpieczeniu terenu wyznaczeni żołnierze doniosą ci rannych do punktu w którym udzielisz im pomocy i gdzie będą mogli oczekiwać na transport do bazy. Każdy ranny to twój czas poświęcony na opatrzenie ok 5-10 min. Po ustaniu walk i zabezpieczeniu terenu od razu powinien być podstawiony transport po rannych. Musisz dopilnować załadunku rannch i zabitych na transport. Po wyprawieniu wszystkich wracasz do dowódcy i meldujesz zakończenie ewakuacji rannych. W całym procesie mogą towarzyszyć ci ludzie wyznaczeni przez dowódcę. Mogą przenosić rannych na noszach lub zakładać opatrunki pod twoim nadzorem.

Punkt zbiórki rannych powinien być zabezpieczony przed kontratakiem. Kiedy opatrujesz rannych nie możesz jednocześnie się bronić. Jeden żołnierz wroga może zlikwidować z łatwością cały CCP jeśli będzie nie chroniony.
Jak było wspomniane wcześniej system ewakuacji to także transport. A jeśli chodzi o transport to należy rozważyć takie zagadnienia jak pojemność transportu, bezpieczeństwo dojazdu, wozy i ludzie do ochrony pojazdów przeznaczonych do ewakuacji.

Nagle okazuje się że ilość przedsięwzięć związanych z ewakuacją z pola walki np. 10 osób jest znaczna. Jeśli nie zaplanuje się tego wcześniej z całą pewnoscią system nie zadziała.

Organizator który zdecydował się na zastosowanie RED Systemu na swoim Milsimie musi zadbać o to żeby gracze mieli środki transportowe do ewakuacji, oraz Punkt Ewakuacji Medycznej wraz z lekarzem-moderatorem.

Sposób udzielania pierwszej pomocy

Ustabilizowanie rannego, to rola medyka oddziałowego. Zależnie od charakteru działań możesz pełnić swoją funkcję przy pododdziale (przy dużym nasyceniu medykami lub gdy działacie w małej samodzielnej grupie) lub jako medyk na CCP gdy prowadzone jest większe natarcie albo obrona a ilość medyków nie jest zbyt duża. Dwie najważniejsze zasady które powinieneś pamiętać to to że nie udziela się pierwszej pomocy „pod ogniem” i to że w przypadku gdy masz kilku rannych w pierwszej kolejności udzielasz pomocy rannym którzy mają rany lekkie. War is hell.

Gdy podchodzisz do rannego możesz napotkać 3 sytuacje. Rany oznaczony czerwoną chustą, ranny z założonym opatrunkiem, ranny z głową przykrytą czerwoną chustą. Ten ostatni wymaga jedynie przeniesienia w miejsce skąd dogodnie będzie zabrać go na samochód. W pierwszym i drugim przypadku podchodzisz do rannego i pytasz go o kod rany. Wyciągasz podręcznik medyka i sprawdzasz jakie zranienie wystąpiło. Następnie jeśli to konieczne ściągasz z rannego oporządzenie i wierzchnią warstwę ubrania i zakładasz opatrunek odpowiedni do rany. Jeśli był wcześniej założony opatrunek, sprawdzasz poprawność założenia lub zdejmujesz i zakładasz od nowa. Jeśli ranny nie miał założonego opatrunku postępujesz z nim tak jakby krwawił. Przyciskasz gazą czerwoną chustę w miejscu zranienia i bandażujesz. Jeśli to rana tętnicza wcześniej należy założyć stazę i oznaczyć godzinę założenia. Tak przygotowanego rannego kierujesz na transport.

Istnieją procedury medyczne bardziej złożone i jeśli jest taka wola graczy można je stosować. Przestrzegam jednak przed ekstremalnymi zachowaniami i przekraczaniu granicy intymności podczas udzielania pierwszej pomocy. Może się okazać że ciężko ranny/ranna wstanie i konsekwencje będą trudne do przewidzenia.

Pamiętaj: Czerwona chusta musi zawsze znajdować się pod opatrunkiem i nie może wystawać!

Zaawansowane rozwiązania technologii medycznej

Jeśli jesteś zaawansowany w udzielaniu pierwszej pomocy, chcesz używać nowoczesnych systemów diagnozowania poszkodowanych czy symulować technologie takie jak QuikClot, Hemocon, Combat Gauze, Woundstat, Celox w RED Systemie, to niestety będziesz rozczarowany. RED System przewiduje udzielanie pierwszej pomocy najbardziej prymitywnymi sposobami które jednak najłatwiej jest zastosować a środki do nich pozyskać lub zastąpić czymś improwizowanym.

Podsumowanie

Dwie podstawowe nauki jakie płyną z RED Systemu to:
a) możliwość ćwiczenia udzielania pierwszej pomocy przez medyków
b) ćwiczenie i weryfikacja przyjętych przez oddział procedur ewakuacji przy użyciu dostępnych środków.

Mam nadzieję że dzięki zasadom RED Systemu choć kilku z was złapie bakcyla i zacznie rozwijać się tej specjalizacji a potem być może stanie się prawdziwymi medykami.

Linki zewnętrzne

Pierwsza pomoc

Tactical Combat Casualty Care Guidelines [PDF]

FIA Agapow

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.