Wielu z nas żyje MilSimami. Mierzymy czas od jednej imprezy do drugiej. Przygotowujemy się do nich, poprawiamy swoje wyposażenie i wyszkolenie. Wielu z nas podejmuje się osobiście organizacji MilSimów po to by dostarczyć wyzwań swoim kolegom. Każda kolejna impreza podnosi poprzeczkę organizacyjną. Co raz lepszy scenariusz, ciekawszy teren, większa liczba graczy, bardziej złożone zadania, większe wsparcie logistyczne. MilSim ulega ciągłym zmianom które pchają go w kierunku zbliżającym go do wzorca którego jest symulacją – do pola walki.
W sposobach symulacji zranień również jest postęp.
Funkcjonuje kilka modeli symulacji zranień. Najprostszy z nich to “one shot, one kill” w którym trafiony eliminowany jest z gry. Problem w tym że jest to duże uproszczenie w stosunku do tego co spotkamy na prawdziwym polu walki. Brakuje rannych którzy w prawdziwych warunkach na pewno by byli.
W użyciu jest system CCS. Jego twórcy przez kilka lat wypracowywali standardy dotyczące nie tylko tego co się dzieje w odniesieniu do rany postrzałowej ale także innych aspektów dotyczących współczesnego pola walki które CCS opisuje. Znaczącą zmianą było wprowadzenie talii 9 kart z których ranny losował jedną które decydowała o jego dalszym losie. Rozwiązanie rodem z gier RPG wprowadziło do MilSimów element niepewności i przeniosło go na wyższy poziom. Teraz gracz jeśli miał szczęście, po trafieniu mógł opatrzyć sobie ranę i wrócić do walki. Sam boleśnie to odczułem gdy człowiek którego postrzeliłem 10 minut po postrzale zaszedł mnie od tyłu i wyeliminował.
RED System to zupełnie inny model symulacji zranień. Nie ma w nim losowania kart tylko jedna karta z instrukcją jak ma zachowywać się osoba postrzelona oraz kod rany który jest informacją dla medyka jak można udzielić rannemu pomocy.
Trafiony po postrzale ma upaść na ziemię sprawdzić godzinę a następnie postępować zgodnie z instrukcją zawartą na karcie.
Medyk po dotarciu do rannego ma na podstawie kodu dowiedzieć się co w istocie stało się poszkodowanemu a następnie udzielić mu pierwszej pomocy tak by ustabilizować jego stan do czasu dowiezienia do Punktu Ewakuacji Medycznej z którego zostanie wywieziony poza pole walki.
To zasady w ogromnym skrócie. Jeśli chcesz spróbować gry wg tych zadań wydrukuj karty (dostępne na stronie do pobrania) i sprawdź jak to działa. Jeśli coś jest nie jasne napisz na adres fia.warszawa@gmail.com z dopiskiem RED. Chętnie odpowiem na pytania.
Zapraszam też na nasze forum żeby zapoznać się szerzej z Military Simulation a w przyszłości może spróbować powalczyć razem z nami.
FIA Agapow