Współczesne militarne szkolenia taktyczne i operacyjne nierzadko (albo nawet zawsze) wspierane są nowoczesną technologią. Rynek cywilny i paramilitarny nie musi jednak pozostawać w tyle, mimo braku dostępu do drogich i wyrafinowanych symulatorów.

Członkowie FIA wraz z zaprzyjaźnionym środowiskiem CFOG właśnie zakończyli kolejną wirtualną operację wg. własnego autorskiego programu Kampanii Dynamicznych Online, jako podstawę wykorzystując platformę ArmA.

FIA

Dreide Conflict – to fabularne tło manewrów. Na środkowym Bałtyku, na niewielkiej wyspie znajduje się postsowiecka Republika Dreide. ProNATOwski prezydent wzywa sąsiedzką Polskę do interwencji w celu stabilizacji zaognionej sytuacji polityczno-militarnej w jego małym kraju. Prezydent RP bez wahania i ze wsparciem opinii publicznej decyduje się na wysłanie kontyngentu stabilizacyjnego w celu ogarnięcia chaosu wywołanego buntem pułkowników i wzmożonymi działaniami lokalnej partyzantki. Nad całością operacji wisi ciężki cień rosyjskiego imperium niechętnie przyglądającego się wizji utraty wpływów w rejonie.

Przy nakreśleniu tak skomplikowanej sytuacji kipiącego zawieruchą skrawka ziemi w walczącym o polityczną niepodległość kraju nietrudno o przygotowanie ciekawych scenariuszy bojowych na potrzeby szkolenia…

Dowództwo taktyczne nad działaniami grupy bojowej objął członek FIA ErTo wcielając się w mjr Piotra Piotrowskiego. Nad operacyjną stroną wydarzeń, ze "sztabu w stolicy" panował inny członek FIA Shelton wcielający się w Płk. Szeltońskiego – będąc równocześnie moderatorem manewrów i koordynatorem działań "strony przeciwnej", czyli partyzantów, handlarzy bronią, zbuntowanym wojskiem, a momentami także stron neutralnych, jak ludność cywilna, czy członkowie gabinetu Prezydenta Republiki Dreide z nim samym (niestety zgładzonym w zamachu podczas jednej z misji) na czele.

Symulacja podzielona była na osiem kilkugodzinnych sesji (najdłuższa ponad 5 godzin). Spotkania odbywały się przez 4 miesiące raz na dwa tygodnie. Udział w manewrach wzięło ponad 35 osób, całość jednostek zaangażowanych w "Operację Posejdon" sterowanych komputerowo, bądź przez moderatorów operacji przekroczyła zapewne 1000.
Zadania wykonywane przez "polski kontyngent" obejmowały szereg działań stabilizacyjnych – takich jak patrolowanie, kontrole i blokady drogowe, zatrzymania, konwoje etc. W związku z dynamicznymi wydarzeniami na wyspie, "misjonarze" zmuszeni zostali do zmiany statusu wykonywanych działań na bojowe przechodząc przez szereg zadań takich, jak obrona bazy, atak na umocniony przyczółek, szturm kompleksu fabrycznego, desant morski, czy przerwanie okrążenia.

Dreide Conflict to już drugie manewry przeprowadzane w ten sposób, pierwsza kampania pod nazwą Uhao Crisis pozwoliła uczestnikom na wcielenie się w działania plutonu amerykańskich marines. W przygotowaniu jest trzecia Kampania Dynamiczna Online – tym razem opierająca się już na platformie ArmA2.

Całość fabularnej historii obu kampanii była na bieżąco komentowana w "niecoDzienniku", gdzie również można znaleźć więcej zdjęć z operacji oraz doczytać o mechanice i zasadach uczestnictwa.

FIA Czubaka

FIA

Członkowie FIA, którzy wzięli udział w manewrach Dreide Conflict:

ErTo
Shelton
Spławik
Kizior
Bratek
Czubaka

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.